Oktober 2015

Klimaat

De zomer is alweer voorbij, de dagen worden korter. Dat is het gevolg van ons klimaat met de wisselende seizoenen. In Indonesie zijn er 2 seizoenen, droge tijd en moessontijd maar de temperatuur blijft hoog, tussen 25 en 35 graden en soms dagen met pieken van nog hogere temperaturen. In onze streken met ons klimaat hebben veel mensen last van de overgang van zomer naar herfst,

het gevoel van; het is weer voorbij.  Zouden de inwoners van tropische gebieden minder aan depressies leiden?  In ieder geval zullen ze geen herfst of winterdepressie kennen.

Universiteit

Op 11 juli is het geld overgemaakt naar ibu Rahakbauw voor de studenten van de universiteit. Uiteindelijk zijn er 4 ipv 5 studenten die de stap hebben gemaakt naar de universiteit.

1 student heeft uiteindelijk afgehaakt en 1 student is uitgeloot en gaat volgend voorjaar een test doen om te kunnen starten. 3 studenten zijn dit schooljaar gestart aan de universiteit.

Elis Novita is de studente die uitgeloot was. Via een prive bericht via Facebook heb ik haar gevraagd hoe nu verder.

Zij antwoordt:

Iya tante.

Tidak apa-apa

elis tahun depan baru kuliah di jakarta.

Tahun ini masih istirahat karena bulan januari 2016 nanti tes kembali mata pelajaran ujian nasional.

Ja tante, geeft niet (mijn gebrekkig Indonesisch)

Elis gaat volgend jaar naar de universiteit in Jakarta

Dit jaar rust  maar in januari 2016 maak ik opnieuw een de nationale test

Berichten uit Fako

Door omstandigheden is het nieuwe kosthuis nog niet klaar om in te wonen.

Omdat de scholieren SMP en SMA voorlopig nog in het oude kosthuis wonen heeft men het dak  aan het begin van het schooljaar helemaal vernieuwd met nieuwe bladeren.

Op 18 september kregen we bericht van Omi, onze contactpersoon voor het project kosthuis. Omi is naar Fako gereisd om te kijken waar het stagneert bij het voortzetten van de bouw van het nieuwe kosthuis. Er heeft een gesprek met de aannemer plaatsgevonden. Hier zijn nogal wat problemen naar boven gekomen waar Omi niet eens mee was. Uiteindelijk is ervoor gekozen dat de aannemer niet verder gaat met de bouw. Omi en Ateng, de aannemer, kwamen niet tot een gezamenlijke oplossing. Omi heeft andere personen benaderd die het kosthuis af gaan bouwen inclusief douche, toiletten en keuken zodat de scholieren voor de grote mousson (december tot en met februari) kunnen verhuizen van het oude naar het nieuwe kosthuis.

Pilot varkensproject in Fako

De 3e generatie van Jongnain / Fako heeft een bedrag van 300 euro opgehaald op de Kleurrijk Hatert markt. Besproken met hun dat dit project ingezet gaat worden voor familie in Fako in de vorm van een varkensproject dat kan dienen als pilot voor meer kleinveeprojecten in Fako.

Lambert heeft contact gehad met Yonatal Youngnain . Yonatal is de jongste zoon van oom Abner en woont en studeert in Ambon hij rond als het goed is dit jaar zijn universitaire opleiding af.   Yonatal heeft een mooi verslag gemaakt en communiceert dit met Hans, zijn broer, en oom Abner in Fako. Yonatal zal het project eerst vanuit Ambon en later vanuit Fako verder begeleiden.

Een deel van het geld is al gestuurd en Hans heeft 1 varken gekocht in Holat op Kei Besar. Verder heeft hij een stal en omheining gemaakt voor het varken. Zij gaan nu nog op zoek naar een beer (mannetjes varken) dan kunnen ze met het fokken beginnen.

Markten

Het najaar is de tijd om spulletjes te maken voor de markten die aankomen.

Dit jaar verkopen we naast de bekende schaapjes en engeltjes van schapenwol ook kussentjes gevuld met schapenwol. Wie interesse heeft kan dit aangeven via de mail info@stichtingmheervoorfako.nl . Kussentjes kunnen in alle maten gemaakt worden. En natuurlijk zijn er diverse mooie batik hoesjes verkrijgbaar.

Rommelmarkt Banholt

Op 20 september stonden we met een stand op de rommelmarkt in Banholt.

Deze rommelmarkt wordt georganiseerd door het Missiecomité van Banholt, opbrengsten gaan naar projecten in Africa. Het was een zondag met een mooi najaarszonnetje dat zorgde voor een gezellig dag. Een dag met een mooie opbrengst voor onze stichting.

Goede doelen- fairtrade- streekproductenmarkt

Op 27 september stonden we op de Goede Doelen- faitrade-streekproductenmarkt in Berg en Terblijt, gemeente Valkenburg. Het was een mooie nazomerse dag met een heerlijk zonnetje. Ook de lokatie was schitterend, achter hotel Vue in een weiland met hoge bomen. Het was een sfeervolle dag, helaas ontbrak het aan het grote publiek. Ezra, kleinzoon van Lambert en Sandra, heeft uitstekend meegeholpen, “en al dat geld gaat naar die kinderen” en dan wees hij op de foto achter hem.

PIF world

“Veiligheid en structuur voor scholieren” is het nieuwe project van stichting Mheer voor Fako bij PIFworld. Hiermee willen wij via het bouwen van een woning voor begeleiding aan scholieren, werken aan meer zorg voor deze middelbare scholieren uit Fako.

Wil je een steentje bijdragen ga dan naar ondertsaande link of naar de webpagine van PIFworld en kijk bij project veiligheid en structuur voor scholieren of bij stichting Mheer voor Fako.

Kerst markten

Het lijkt nog ver de kerstmarkten maar de inschrijvingen zijn al gedaan. Hier een kort overzicht waar u ons met schaapjes, engeltjes en vele nieuwe producten zoals kussentjes kunt vinden.

Mesch De Laathof                             Mheer, kasteelplein        Mesch De Laathof

Zaterdag 28 november             Zondag 6 december        Zaterdag 12 december

Zondag 29 november                                                      Zondag 13 december

Bedankt voor uw bijdrage