Oktober 2014

Reizen

Na de verschrikkelijke berichten over de vliegtuigramp met Malaysia Airlines besef je maar weer eens dat de reizen naar Fako niet zonder risico’s zijn. Deze route hebben wij al menigmaal afgelegd en dan voelt het raar als je de beelden ziet wat er kan misgaan. Doorgaans zijn de internationale vluchten veiliger dan de binnenlandse vluchten en nog maar niet te spreken over de overtochten met de overvolle boten van Kei Kecil naar Kei Besar of de bustocht van de haven Elat naar Fako over wegen die slecht zijn en busjes die aan alle kanten kraken. Maar tijdens deze reizen willen we daar niet bij stil staan want we weten waarvoor we het doen. Dus ook op 4 oktober zullen we met alle vertrouwen vertrekken richting Fako. Onze voorzitter Annelien met haar man Arthur zullen met ons meereizen en wij wensen hun een mooie en indrukwekkende reis toe.

Nijmeegse 4 daagse

Op vrijdag 18 juli hebben de broers en zussen Jongnain van de 2e generatie met een stand langs de route gestaan van de Nijmeegse 4 daagse. Een warme dag deels door de zon en de hoge temperaturen maar ook door de warmte die uitging van de samenwerking van allen om hapjes te verkopen voor het goede doel; Kosthuis Elat voor de scholieren van Fako die in Elat verblijven. Aan allen die op deze warme dag geholpen hebben een groot woord van dank. Volgend jaar weer??

Fakodag

Op 6 september was het dan zover, de Fakodag kon van start gaan. Het werd een mooie dag waar vooral de mensen met roots in Fako emotioneel geraakt werden bij het zien van beelden uit Fako, en het horen van verhalen. Door in gesprek te gaan met groepjes en vragen te stellen met betrekking tot Fako maakte dit veel los en ontstonden er ideeën zoals een nieuwe  Fakodag in het voorjaar waar de derde generatie verder wil brainstormen over mogelijkheden voor Fako.

De ludieke veiling (lelang) zorgde voor een vrolijke sfeer waar tegen elkaar opgeboden werdom zo producten uit Fako te bemachtigen.

De dag werd afgesloten met zingen van Molukse liederen onder begeleiding van gitarist Lino.

Een anonieme gever heeft de onkosten van deze dag op zijn schouder genomen, hiervoor hartelijk dank.

Limerick

Deze mooie limerick is gemaakt door Guzz T. n.a.v. het verhuizen van het secretariaat van stichting Mheer voor Fako.

Wereldmarkt

14 september eerste Wereldmarkt Eckelrade

Stichting WereldWijd in Eckelrade viert dit jaar haar 30-jarig bestaan en organiseerde op 14 september een WereldWijde cultuur- en infomarkt. Dit gebeurde in samenwerking met meer dan 15 hulporganisaties uit de gemeente Eijsden-Margraten en omstreken.

70 jaar geleden begon via Zuid-Limburg de bevrijding van Nederland. Diverse hulporganisaties houden zich ook nu nog bezig met de bevrijding van mensen over de hele wereld. Bevrijding van armoede, uitzichtloosheid, onderdrukking, eenzaamheid enz.

De deelnemende organisaties in de gemeente Eijsden-Margraten hebben hun  handen in elkaar geslagen om eenieder kennis te laten maken met hun activiteiten en de hulp die zij bieden elders in de wereld..

Ook wij van stichting Mheer voor Fako hebben deelgenomen aan deze markt.

Voortgang kosthuis

De start is gemaakt bij de bouw van het kosthuis. Eind augustus is een bedrag van 2000 euro overgemaakt voor de verdere bouw. Via Selomi hebben we bericht ontvangen dat als wij arriveren in Elat het kosthuis misschien zover is dat wij er een nachtje kunnen slapen. We zijn benieuwd en zullen foto’s maken die wij in de december nieuwsbrief zullen plaatsen.

Vertrek Fako

Zoals hierboven al vermeld vertrekken wij op 4 oktober, ook nu weer geheel op eigen kosten, met 5 personen naar Fako.

Dit zijn Lambert, Josée, Sandra, Annelien en Arthur.

Annelien en Arthur brengen voor het eerst een bezoek aan Fako.

We zullen uiteraard de lopende projecten bezoeken maar ook de mooie plekken van de Kei eilanden.

Eind december zullen we verslag uitbrengen over deze reis en onze ervaringen

Bedankt voor uw steun en we wensen iedereen een kleurrijke herfst toe.