Oktober  2013

Crisis

Het is merkbaar, de crisis, overal bezuinigingen, dus ook bij de landelijke mede financierders voor ontwikkelingswerk. Dit maakt het zoeken naar de benodigde financiën voor het te bouwen kosthuis soms moeilijk maar we zijn doorzetters en geven niet op voordat we het bedrag bij elkaar hebben om de kinderen van Fako, in Elat hun huis te geven waar zij recht op hebben.

Impulsis/Edukans

Onze aanvraag voor subsidie bij Impulsis is afgewezen. Reden:

Het bouwen van een kosthuis ligt niet in lijn met de visie en werkwijze van Edukans. Deze legt de nadruk op verbetering van de kwaliteit van onderwijs en minder op alleen de toegang tot onderwijs. Hoewel ik de noodzaak van het kosthuis inzie en jullie activiteiten zeer sympathiek vind, moet ik de aanvraag dus toch afwijzen”,  aldus de reactie van Petra Hofland van Impulsis/Edukans. Zij menen dat de kwaliteit van het onderwijs in Indonesië slecht is en dat daar (door ons) wat aan gedaan zou moeten worden. Het project “Kosthuis” zou dan gekoppeld moeten worden aan projecten om het onderwijs aldaar te “verbeteren”. Onze visie is echter dat wij willen aansluiten bij het tempo en cultuur van het land en dat veranderingen van binnenuit moeten plaatsvinden. Hierdoor kunnen wij niet aan de eisen van Impulsis voldoen, waardoor wij niet kunnen rekenen op subsidie van hun zijde.

Kosthuis

Het stuk grond voor het kosthuis in Elat is gekocht. De aannemer Ateng Ohoimuar,  is gestart met het houtwerk, zoals kozijnen ed, in zijn werkplaats te Fako.

Bachelorthesis van Rense van Aarnhem

Rense van Aarnhem, student Sociale Geografie en Planologie te Utrecht, heeft zijn bachelorthesis geschreven over Moluks ontwikkelingswerk.

Van de plus minus 370 bestaande stichtingen in Nederland die voor de Molukken werken, heeft hij 13 stichtingen uitgekozen voor zijn onderzoek. Onze stichting heeft meegedaan aan de gehouden interviews van Rense en is hierdoor meegenomen is deze thesis. In juli had hij de thesis af en heeft Rense ons deze toegestuurd. In dit werkstuk kun je de positie van onze stichting zien naast andere stichtingen die zich inzetten voor de Molukken. Wie interesse heeft om deze thesis te lezen kan dit via mail aan ons melden en dan zullen wij hem doorsturen. Mailadres: info@stichtingmheervoorfako.nl

Limerick

Naar aanleiding van de actie voor het motorproject gehouden op 30 juni, door de 3e generatie Fako, heeft Guzz T. deze limerick gemaakt, getiteld: SMILE for Fako

Kerst CD Rob Poppen

Rob Poppen (Jazz) gitarist uit Hoofddorp heeft een kerst cd gemaakt.

Wij mogen deze verkopen en de winst is voor de projecten van stichting Mheer voor Fako. Vanaf deze plaats bedanken wij Rob voor zijn tweede actie voor Mheer voor Fako. Op 17 januari 2009 heeft Rob ter ere van zijn 60e verjaardag een Benefietconcert gegeven waar de Big Band Haarlemmermeer en het Combo Tudo Bem optraden. We hopen dat de verkoop van de kerst cd net als dit concert, een mooi bedrag zal opleveren.

Door toeval(?) zijn wij Rob Poppen, zijn vrouw Meiti en dochter Ciitra tegen gekomen in 2006 in Bali. Toen sleepten we nog op eigen naam heel wat spullen mee van Nederland naar Fako, de stichting is pas een half jaar daarna opgericht. Maar vele  gesprekken over de situatie op de Kei eilanden hebben Rob en zijn gezin bewogen om zich later in te zetten voor de projecten van stichting Mheer voor Fako. Familie Poppen, terima kasih banyak!

Fakodag

Vanwege organisatorische redenen wordt de Fakodag verschoven naar het voorjaar. Dus diegene die zich op een gezellige dag gespitst hadden, nog even geduld.

Rotary club Gulpen Vaals

Rotary club Gulpen Vaals heeft een gift gedaan van 200 euro voor het project Kosthuis.

Wij danken hun voor deze schenking.

Acties

Op 18 augustus hebben we op de Ceciliamarkt in Mheer gestaan, het weer was minder maar voor ons was het een geslaagde dag.

Verder zullen we op 15 november met een stand staan op de multiculturele markt bij de slotavond van Global Exploration bij scholengemeenschap Trevianum te Sittard.

Het eerste weekend van december staan we op de zondag op de kerstmarkt te Mheer met de bekende schaapjes en engeltjes.

Onze vrijwilligers zullen weer de handen uit de mouwen steken om schapenwol te wassen, plukken, kaarden en van de wol vele engeltjes en schaapjes knutselen.

We wensen jullie een kleurrijke herfst

en bedankt voor uw steun