Juli   2012

Inleiding

Zomer 2012, einde schooljaar, begin vakantie. Velen kijken uit naar deze periode in het jaar waar men kan genieten van een welverdiende rust.

Nu nog hopen op mooi zomerweer.

In Indonesië start de schoolvakantie een maandje eerder, in juni. Vanaf juli gaan de kinderen weer naar school.

Nieuw schooljaar

In het komende schooljaar gaat de eerste groep van 7 kinderen die met steun van stichting Mheer voor Fako het middelbaar onderwijs volgen, door naar de 1e klas van het SMA ( vergelijkbaar met HAVO, VWO). 13 kinderen volgen nog het SMP(vergelijkbaar met MAVO). Zowel SMP als SMA duurt 3 jaar. Een meisje uit de tweede groep is verhuisd met haar ouders naar Fak Fak in Papoea. 2 andere  kinderen zijn helaas gestopt met de opleiding. Wij hopen tijdens ons bezoek in oktober van dit jaar hier wat meer informatie over te kunnen krijgen waarom deze kinderen zijn afgehaakt.

Voorgeschiedenis schoolproject

Tijdens ons bezoek aan Fako in 2006, hebben wij foto’s gemaakt van kinderen zonder te weten wie het waren. Zo hebben we een van deze foto’s gebruikt bij de welkomstpagina van onze website (www.stichtingmheervoorfako.nl).

Hierop staat een meisje met een kind op haar rug. Toen wij in 2008 – 2009 in Fako terug waren, kwamen wij achter het verhaal van dit meisje. Juliana, het meisje van de foto, is het 3e kind in een rij van 8 kinderen bij haar thuis. Vader is visser en verdient wat geld met de verkoop van de vis, moeder verzorgt naast het hele huishouden ook een moestuin voor eigen gebruik. Veel inkomsten zijn er dus niet, vandaar dat de familie besloten heeft om maar 3 kinderen door te laten studeren na het basis onderwijs. Voor de anderen is helaas geen geld. Dit zou betekenen dat Juliana dus geluk had en ook door mocht studeren, was het niet dat direct na haar een broertje kwam waardoor Juliana niet kon gaan en haar plaats moest afstaan aan haar broertje. Lambert en Josée hebben dit feit besproken bij de ouders van Juliana en gevraagd of Juliana thuis moest blijven omdat zij thuis nodig is als hulp of omdat er geen geld is. Dit laatste bleek waar te zijn. In Fako, net als in vele andere plaatsen op deze wereld wordt het belangrijker gevonden dat een jongen verder studeert dan een meisje, vandaar dat Juliana haar plaats moest afstaan. Hierdoor is het idee ontstaan om kansarme kinderen van Fako de mogelijkheid te geven om middelbaar onderwijs te volgen. Als stichting hebben wij de voorwaarde gesteld dat er net zoveel jongens als meisjes deze kans moeten krijgen. (een van de 8 millenniumdoelen: gelijke kansen voor jongens en meisjes)

Mede door de structurele steun van onze trouwe “Vrienden van “, maken deze kinderen  nu een kans om uit de armoedespiraal te komen. Want kennis en kunde leveren  structureel bij aan armoedebestrijding.

Scholengemeenschap Twickel Borne

4 Enthousiaste leerlingen van de scholen gemeenschap Twickel Borne in Overijssel hebben samen cakejes gebakken voor een goed doel. Elvera, Maartje, Carlijn en Jessie  hebben de projecten van onze stichting uitgekozen voor hun schoolopdracht.

Heel hartelijk bedankt voor jullie inzet.

St. Ceciliamarkt

Op 19 augustus zullen we met een stand deelnemen aan de st. Ceciliamarkt te Mheer. Wij zullen naast het verstrekken van informatie over onze stichting en haar doelen, ook spulletjes uit Indonesië verkopen om onze kas te spekken.

Wij wensen iedereen een fijne vakantie toe en voor diegene die nog doorwerken veel werkplezier.