December 2015

Bedankt

Vanaf deze plaats willen wij iedereen bedanken voor de getoonde interesse en donaties aan de projecten van stichting Mheer voor Fako. 2015 was een heel mooi jaar wat betreft projecten als ook inkomsten via diverse wegen.

Dank aan onze vaste donateurs, mede dankzij jullie maandelijkse bijdragen kunnen we de vaste projecten zoals ondersteuning middelbaar onderwijs ieder jaar realiseren en kunnen er jaarlijks plus minus 25 kinderen uit Fako het middelbaar onderwijs volgen. Bent u nog geen donateur en zou u dat wel graag willen worden? Ga dan naar info@stichtingmheervoorfako.nl en meld u aan.

Verder hebben we dit jaar subsidie/schenkingen ontvangen van onze gemeente Eijsden Margraten en stichting Elisabeth Strouven; deze zijn voor de bouw van het woonhuis voor begeleiding van de middelbare scholieren in Ngurdu.

Daarnaast liepen de markten dit jaar naar wens en hebben we naast het verstrekken van informatie over de stichting een goede opbrengst mogen ontvangen.

Berichten uit Fako

We hebben bericht ontvangen van Omi, onze contactpersoon uit Fako, omtrent de vorderingen van het af te bouwen kosthuis. Onderstaande foto’s zijn van oktober, het woongedeelte op de achtergrond is klaar. Er zijn tegels gelegd in het slaapgedeelte van de scholieren zodat het beter te onderhouden is ivm hygiene.  Op dit moment is het kosthuis klaar om bewoond te worden en kunnen de kinderen verhuizen.

Woonhuis begeleiding

Het benodigde bedrag voor het woonhuis voor begeleiding is nog niet compleet. We zitten nu over de helft en gaan door met acties zodat ook dit project afgesloten kan worden en de leerlingen er veilig en met enige structuur kunnen wonen en studeren. Wilt u nog doneren? Dat kan op NL59RABO0126984700 tnv stichting Mheer voor Fako ovv woonhuis begeleiding.

Kerk Fako

Sinds 2011 is men in Fako gestart met de bouw van een nieuwe kerk. De voortgang van de bouw loopt naar onze maatstaven erg traag en is afhankelijk van diverse inkomsten zoals donaties van inwoners van Fako en mensen met roots in Fako die over de hele wereld wonen maar vooral in Ambon, Java, Papoua en Nederland. Dia Faref, geboren en getogen in Fako,  werkt in Papoua en is dit jaar voor de kerst in Fako en heeft onderstaande foto gemaakt en gedeeld via facebook. In 2016 of 2017 hoopt men de kerk te kunnen inwijden.

Stichting Mheer voor Fako heeft destijds aangegeven dat zij de kerk niet kunnen steunen, daar wij ons richten op projecten voor onderwijs voor kinderen. Door de jaren heen zijn wij als individuen  zeer nauw betrokken bij het leven in Fako en willen als individu graag bij de bouw van de kerk ondersteunen.  Familie in Nederland met roots is Fako hebben dan ook de handen in elkaar geslagen en gaan in 2016 kijken hoe zij de nieuwe kerk in Fako kunnen ondersteunen.

Nieuwe kerk van Fako op een heel mooie plek; achter de kerk het ondoorgrondelijke groen van  Ngus Lebu (berg achter Fako) waar de overledenen heen terug keren.

En vanaf de kerk een prachtig uitzicht over zee

Markten

December is de tijd van de kerstmarkten waar wij als stichting Mheer voor Fako te vinden zijn. Zo waren wij op 28 en 29 november en 12 en 13 december in de Laathof in Mesch waar een sfeervolle kerstmarkt plaatsvond. Shaun het schaap hield de wacht over de kudde kleine schapen, van de 300 schapen waren er na alle markten nog 15 over. Eerst denk je; iedereen heeft nu wel een schaap maar het lijkt ieder jaar alleen nog maar meer vraag te zijn naar de schaapjes. Wat nog het mooist is van deze schaapjes is, is dat bezoekers van kerstmarkten (soms verveeld en chagerijnig rondopen) en dan bij het zien van de schaapjes een brede glimlach krijgen met waarschijnlijk een of andere herinnering die hun goed doet. Alleeen het zien hiervan is een geschenk. Shaun, het grote schaap,  is aan het eind van de markten ook verkocht.

Op 6 december stonden we zoals gebruikelijk op de kerstmarkt in Mheer. Op het sfeervolle kasteelplein kreeg je het echte gevoel van een kerstmarkt. De regen bleef achterwegen maar de wind was af en toe heftig, vandaar dat we onze stand niet op de vaste plaats hebben opgebouwd maar op een beschut plekje naast de stallen.

We wensen iedereen een fijne kerst en een gelukkig, liefdvol en gezond 2016

Namens de inwoners van Fako: selamat hari natal,selamat tahun baru dan terima kasih banyak