December   2013

Kerst in Fako

December de feestmaand voor velen. Ook in Fako viert men kerstmis en wij, Lambert en Josée,  hebben dit in 2008 mee mogen maken. Vele inwoners van Fako die naar andere eilanden vertrokken zijn voor betaald werk, komen vaak met de kerstdagen terug naar Fako. Ook kinderen die op andere eilanden studeren komen dan naar huis. Op 2e kerstdag gaan al deze jongeren al zingend langs de deuren in Fako waar men dan een kleinigheid aan geld ophaalt om de terug reis naar de plaats van studie te kunnen bekostigen.

Voortgang kosthuis Fako

De voortgang van de bouw van het kosthuis heeft enige vertraging opgelopen i.v.m. het overlijden van het zusje van August Ohoimuar een van de aannemers.

Na 1 januari zullen de activiteiten her-starten.

Ojec project

Het “Ojec project” oftewel het motortaxi project is afgesloten.

Op 4 december hebben wij een bedrag van € 2000,00 opgestuurd naar Fako voor de aankoop van 1 nieuwe of 2 tweedehands motoren, zodat de verschillende jongemannen van Fako met hun gezinnen een bron van inkomen krijgen.

De 3e generatie jongeren in Nederland met roots in Fako, hebben in de zomer actie gehouden waarmee zij dit project mede mogelijk hebben gemaakt. Door hun opbrengst, subsidie van gemeente Eijsden Margraten en een aanvulling door stichting Mheer voor Fako kunnen jongemannen van Fako in Kei Besar motor taxiën waardoor zij zelf genererend worden. Doordat de koers van de rupiah nu voor ons voordelig hoog staat is er een bedrag van 32 miljoen rupiah overgemaakt. Zodra wij foto’s ontvangen van de motor zullen wij deze in een van de volgende nieuwsbrieven plaatsen.

Het Zwarte Schaap

Vanaf deze plek bedanken wij Anita Prevoo-Mingels en haar familie voor de geweldige opbrengst door de verkoop van schaapjes in haar wolwinkel Het Zwarte Schaap te Margraten. Als dank heeft zij van stichting Mheer voor Fako een gevuld mandje (bakol, gemaakt in Fako) ontvangen. Anita, terima kasih banyak ook namens de kinderen van Fako.

ANBI

Bij de belastingdienst staan wij, stichting Mheer voor Fako, erkend als een ANBI, een algemeen nut beogende instelling. Vanaf 1 januari 2014 moet iedere ANBI aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moeten vele zaken transparant zijn waaronder financiële jaarverslagen, beleidsplan, voortgang projecten etc. met andere woorden deze moet men kunnen vinden via de website. Wij hebben dit aangepast voor zover dit nog niet was en hopen zo de erkenning als ANBI ook na 2014 te kunnen behouden.

Muses

Muses, “het vrijwilligersnetwerk”, is een organisatie die trainingen verzorgt voor vrijwilligers die naar projecten in ontwikkelingslanden gaan. Op 1 november zijn Annelien de voorzitter, Sandra de penningmeester en Josée de secretaris op uitnodiging afgereisd naar Amsterdam om een informatiemiddag bij te wonen bij Muses. Vele jonge enthousiaste mensen hebben ons uitleg gegeven over hoe wij als stichting zichtbaarder kunnen worden voor vrijwilligers. Ook hebben we veel nieuwe informatie opgedaan over werken met Social Media.

Acties

Culturele markt SG Trevianum

Op 15 november hebben wij met een stand deelgenomen aan de culturele markt bij scholengemeenschap Trevianum te Sittard ter gelegenheid van de slotavond van Global Exploration ism SG Sophianum en SG Trevianum.  Leerlingen die samen met Global Exploration dit jaar een reis gemaakt hebben naar ontwikkelingslanden waren met hun ouders aanwezig om het jaar af te sluiten door het bekijken van een film over hun reis, een bezoek aan de culturele markt en deelname aan een percussie sessie.

Een gezellige en fijne avond, en een mooie opbrengst voor onze projecten.

Kerstmarkt de Laathof Mesch

Op 30 november, 1 december en 7 december hebben we met een stand gestaan op de kerstmarkt bij de Laathof te Mesch. Een zeer sfeervolle kerstmarkt, een aanrader voor volgend jaar voor zowel ons als stichting als evt. bezoekers.

Naast de verkoop van schaapjes en engeltjes werden er ook vele andere cadeauartikelen verkocht

Kerstmarkt Mheer

Op 8 december hebben we op de kerstmarkt op het kasteelplein in Mheer gestaan. Een mooie dag, gezellig druk en een geweldige opbrengst. Iedereen vanaf deze plaats bedankt die hier een steentje aan bijgedragen heeft.

Ook de mensen die ieder jaar enkele schaapjes kopen om onze projecten te steunen, van harte bedankt.

Op een gegeven moment staat een wat oudere mevrouw bij onze stand en vraagt hoe wij erbij zijn gekomen om projecten op de Kei eilanden te hebben. Na wat over en weer gecommuniceerd te hebben blijkt dat zij een zus van zuster Moens is. Zuster Moens is een begrip voor vele Molukkers. Zij was jarenlang werkzaam in het ziekenhuis te Langgur, op Kei kecil. Daarna is zij overgeplaatst naar Ambon. Ook tijdens de onlusten op de Molukken in 1999/ 2001 verbleef zij op Ambon en heeft zij velen geholpen. Nu woont zuster Moens weer in Nederland.

Streekboerderij Danik Geleen

Op woensdag 11 december hebben we op verzoek van Yvonne, degene die ons ieder jaar voorziet van wol, met een stand gestaan op de Kerst Inn van Streekboerderij Daniken te Geleen. Dit was voor ons de afsluiting van de kerstmarkten voor dit jaar. Opbrengst van alle markten samen was iets meer dan € 1500,-, tevreden kijken we terug op de intensieve maar fijne dagen.

Wij wensen iedereen een fijne Kerst en een gelukkig Nieuw Jaar, selamat Hari Natal dan selamat Tahun Baru

bedankt voor uw steun

terima kasih untuk menunjang