December  2011

Inleiding

Via deze nieuwsbrief willen wij iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar toewensen. Een jaar met veel liefde en een goede gezondheid.

In 2008 hebben Lambert en Josée kerst en Nieuwjaar gevierd in Fako. De kerst in Fako staat vooral in het teken van vele kerkdiensten. Na deze diensten gaat het gewone leven weer verder, de man gaat met de prago de zee op om vis te vangen en de vrouw gaat aan het werk in en om het huis of gaat naar de kabon (tuin). Er moet immers eten op tafel komen. Leerlingen afkomstig van Fako die elders op de middelbare school zitten komen rond de kerst naar huis.

De sfeer die wij aan deze feestdagen toekennen hebben we daar niet gevoeld, misschien ook wel mede door het verschil in temperatuur.

Tuinprojecten

In 2009 zijn we tijdens ons verblijf op Kei Kecil in gesprek gekomen met usi Ebby Jamco Renwarin en bung Hero Jamco. Mensen die gestudeerd hebben en zich al jaren inzetten voor de allerarmsten van Kei- Kecil. Na thuiskomst hebben we met onze werkgroep besloten om projecten van hun stichting Herbie Koryarbetave te ondersteunen. Projecten vooral voor weduw- of alleenstaande vrouwen met kinderen. Door deze projecten kunnen zij zelfgenererend worden en zo hun kinderen naar school laten gaan. Het eerste jaar zijn de dorpen Ngadi en Ngabub gestart met de aanleg van tuinen. In dit eerste jaar zijn er naast successen met de opbrengst van de tuinen ook tegenvallers geweest zoals de droogte waardoor een hele oogst verloren ging. Door de aanleg van een wateropvangsysteem gesponsord door de Wereldbank, is dit probleem opgelost. Het overvloedige water tijdens de moessons kan nu opgevangen worden en in droge tijden gebruikt  worden voor irrigatie van de tuinen. Er zijn inmiddels 5 tuinen voor 5 arme gezinnen, van de opbrengsten kunnen zij nu goed rondkomen en hun kinderen naar school laten gaan.

In Ngadi is ook het varkensproject opgestart. 3 Weduwvrouwen verzorgen de beesten en het aantal varkens is nu gegroeid van 4 naar 14.

Verder heeft usi Eby een soort van micro krediet ingezet bij 4 vissers. Op deze basis zijn 2 prago’s (boten van uitgeholde stammen vervaardigd in Kei Besar) gekocht inclusief vissersnetten. De vissers mogen 70% van de opbrengst zelf houden en 30% gaat terug naar usi Eby. Zo kan het geld weer voor andere opstartprojecten gebruikt worden. Dan zijn er in Dulah Laut kippen gekocht voor verkoop van eieren. De eerste groep kippen zijn getroffen door waarschijnlijk de vogelgriep. Daarna zijn nogmaals kippen aangeschaft waardoor het project een nieuwe kans krijgt. Na ons bezoek stonden er nog 2 projecten in het verschiet.

1 Project met geiten voor moslimfamilies in Duroa en een project met eenden in Ngabub.

Voortgang renovatie kosthuis Elat

Naast de subsidie van de gemeente Eijsden-Margraten heeft ook Stichting Elisabeth Strouven een mooie gift toegekend. Hierdoor kan het eerste deel van de begroting opgestuurd worden zodat de renovatie van start kan gaan. Een zinken dak heeft de prioriteit zodat het tijdens de moesson regens droog blijft in het kosthuis.

Het deel van de renovatie waaronder de bouw van toiletten en wasruimten, zal nog even op zich laten wachten omdat de donaties bij de 1%club niet zo vlot lopen als dit bij de vorige projecten verliep.

Acties in Nederland

Vanaf september ging er heel wat schapenwol door onze handen. Schapenwol voor het vervaardigen van schaapjes en engeltjes. De wol moet een heel traject afleggen voordat het klaar is voor gebruik. Eerst in bad, daarna in een sloop in de wasmachine, dan drogen en uitpluizen. Dan is de wol klaar om door de kaard machine gedraaid te worden waarna het een prachtig mooi product is om schaapjes en engeltjes te maken. Het kost vele uren energie maar weten waarvoor je het doet, maakt het plezierig.

Op zondag 11 december staan we met een kraampje op de kerstmarkt in Mheer. Dit jaar is er naast de gebruikelijke verkoop van schaapjes en engeltjes ook de mogelijkheid om producten van de Molukken en Bali te kopen.

Een combinatie van een schaapje of engeltje met een mooie parelarmband uit Kei eiland leidt tot een van de unieke kerstcadeaus.

Het RIBW-team waar Josée werkt heeft besloten dit jaar voor iedere cliënt een engeltje van onze stichting te kopen voor in hun kerstpakketje. Hierdoor was de opdracht tot het maken van engeltjes extra groot maar het levert dan ook een extra inkomst voor onze projecten.

Wij wensen u,

Fijne kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar