April 2016

Voorjaar

Het voorjaar staat in het teken van nieuw leven. Zo merken we dat ook bij stichting Mheer voor Fako. Na de rust van de wintermaanden januari en februari komt de communicatiestroom nu weer op gang. Sms berichtjes over en weer met ibu Rahakbauw van het project middelbare scholieren en af en toe even telefonisch contact met haar en Selomi van het project kosthuis. Ook is er communicatie via prive berichten van facebook met Selomi. Het nieuwe schooljaar komt eraan wat zorgt voor ontwikkelingen binnen het middelbaar onderwijs. En zo zijn er sinds vorig jaar ook nieuwe aanmeldingen voor de universiteit. Het leeft weer.

Jaarvergadering

Op 2 maart hebben we de jaarvergadering gehouden waar het jaarverslag en het financieel jaarverslag aan bod kwamen. Het financieel verslag kun je terug vinden op onze website: www.stichtingmheervoorfako.nl Terug kijkend op 2015 hebben we een goed jaar gehad. We hebben flink moeten lobyen om de nodige bedragen bij elkaar te krijgen en dat is gelukt. Men heeft verder kunnen werken aan het kosthuis, er is een varkensproject opgezet, er kon weer een groep van 24 kinderen middelbaar onderwijs volgen en we hebben in 2015 zelfs 4 studenten een start aan de universiteit kunnen geven.

Middelbaar onderwijs

Er gaan komend schooljaar 24 kinderen uit Fako naar het middelbaar onderwijs.

2 scholieren, Overos Jongnain en Derek Soin verlaten de middelbare school en stromen door naar project universiteit.

Deze plaatsen worden ingevuld door 2 nieuwe leerlingen die gaan starten aan de middelbare school te weten Bernardus Elkel en Marcelina Yehuanan.

Wij wensen hun allen een voorspoedig studiejaar in Elat, ver weg van hun vertrouwde familie in Fako.

Universiteit

Op de jaarvergadering hebben we ook gebrainstormd over de vraag of we het project universiteit wel kunnen voortzetten. Met enige aarzeling hebben we besloten dat we jaarlijks kijken of we extra inkomsten kunnen krijgen voor dit project. Uiteindelijk hopen we dat we de dromen waar kunnen maken van een groep scholieren, die met financiele hulp van stichting Mheer voor Fako het middelbaar onderwijs gehaald hebben, om verder te kunnen studeren aan een universiteit. Het onderwijs systeem is in Indonesie anders dan bij ons. Zo heb je na de middelbare school nog geen beroep en maak je nog niet veel kans op de arbeidsmarkt. Met een universitaire opleiding kun je een beroepsrichting kiezen en dan later ook daar je baan in vinden, al blijft dat moeilijk op de Kei eilanden waar weinig tot geen economie is. Vaak zijn ze genoodzaakt verder te trekken om een betaalde baan te vinden.

Ook dit jaar hebben we gekozen om voor het project universiteit een campagne te plaatsen op de site van de 1%club. Hier hopen we het bedrag van 1800 euro bij elkaar te krijgen zodat er komend studiejaar 6 studenten uit Fako kunnen studeren aan de universiteit.

Om deze campagne extra onder de aandacht te brengen heeft Josée een sponsorloop georganiseerd van 6 dagen 10 km flink door wandelen.

2 dagen heeft Josée alleen gelopen, 2 dagen heeft zus Maria meegelopen, 1 dag heeft zus Elfriede meegelopen en 1 dag heeft Josée begeleiding gehad van Lambert, Lino en Sandra. Foto’s zijn van de tocht rondom Noorbeek. Gestart in de miezerige regen wat overging in een stralende dag.

Deze actie heeft 640 euro opgebracht, een stap in de goede richting. Op het moment van schrijven van deze nieuwsbrief staat de teller bij de 1% club op 1175,- euro. Nog 615,- euro te gaan,  we gaan ervoor.

Onze campagne bij de 1%club loopt nog tot 25 mei, doneren kan tot die datum nog via onderstaande link:

Iedere dag van de sponsorloop stond in het teken van 1 student.

Dag 1 werd gelopen voor Juliana Jongnain, zij studeert voor dominee in Fak Fak, Papua

dag 2 werd gelopen voor Alida Rahayaan, zij studeert economie in Timika, Papua

dag 3 werd gelopen voor Christopel Aktelora, hij studeert pedagogiek in Ambon en wil leraar worden.

dag 4 werd gelopen voor Elis Novita Yeuyanan, gaat nu ze is ingeloot, medicijnen studeren in Jakarta

dag 5 werd gelopen voor Overos Jongnain, zij gaat economie studeren in Tual

dag 6 werd gelopen voor Derek Soin, hij gaat visserij studeren in Tual

Kosthuis

Het project kosthuis lijkt soms wel ons zorgenkindje. In een telefoongesprek met Selomi de contactpersoon blijken zaken niet te lopen zoals wij dat graag zouden zien. Bij dit project is het goed om de vinger aan de pols te houden en dat is moeilijk vanaf deze grote afstand. In 2009 tijdens het lange verblijf van Lambert en Josée in Fako is het project schoolplein gerealiseerd. Doordat wij er waren en her en der konden bijsturen is dit een geslaagd project geworden waar we met plezier op terug kijken. In feite zou voor dit soort bouwprojecten iemand van ons aanwezig moeten zijn, zo niet dan minstens 1 x per jaar het project bezoeken. Dit kunnen we helaas niet vanwege de hoge kosten die zo’n reis met zich meebrengt en wij 2 jaar sparen om de reis 1 x per 2 jaar te kunnen laten doorgaan. We hopen dat we tijdens ons bezoek in oktober van dit jaar een kant en klaar kosthuis met woonhuis zullen aantreffen en zo dit bouwproject kunnen afsluiten. Tijdens onze jaarvergadering hebben we ook besloten om in de toekomst liever geen bouwprojecten meer aan te nemen en ons vooral te richten op het ondersteunen van onderwijsprojecten of tuin- en kleinveeprojecten.

Varkensproject

Het varkens project in Fako loopt goed. Jonatal heeft foto’s doorgestuurd. In oktober zullen we nog wat meer foto’s maken en kijken hoe zij het verder hebben opgezet. Met dank aan de 3e generatie hier in Nederland.

Markten

Op 12 juni staat onze stichting met een stand op de Cecilia markt te Mheer. We hopen voor de organisatoren en ook voor ons dat het een mooie dag mag worden.

Ook zullen we in de maand juni weer deelnemen aan “Kleurrijk Hatert” een interculturele markt in Nijmegen. Op deze markt zal de 3e generatie met 2 stands aanwezig zijn en stichting Mheer voor Fako met 1 stand.

We wensen u een fijn voorjaar en bedankt voor uw getoonde interesse en / of donatie aan onze projecten.